"Hello foreigners!"

Lieve allemaal,

Ik ben nog niet eens een volle week op reis, maar nu al heb ik het idee dat ik veel langer onderweg ben... Lonneke en ik begonnen onze trip in Dusseldorf, waar we na nogal wat gedoe met vliegtickets (lees: andere vluchten, money issues) uiteindelijk wel dezelfde vlucht hadden naar Dubai. En ja, die bestemming was zoals ik me voorgesteld had: bebaarde mannen met tulbanden en gewaden, enorme hitte zodra je uit de airco van het vliegveld stapt en speciale taxi's voor vrouwen. Na 4 uurtjes slapen in ons hotel weer richting het vliegveld voor de volgende stop: Kuala Lumpur, Maleisië.

Aangezien we nogal gesloopt waren van bijna twee dagen reizen en weinig slaap, hebben we onze eersteavond in KL alleen even de buurt verkend. En believe me, als je wakker wordt en dan pas goed om je geen kijkt, blijk je opeens heel ver wegte zijn! KL is een enorme stad, compleet met verkeerschaos, stinkende vuilnishopen en eetstalletjes naast elkaar, shopping malls naast ineengestorte gebouwen en een mix van verschillende bevolkingsgroepen. Tel daar een warm, vochtig klimaat bij op en je begrijpt dat het de eerste dagen even wennen waren...

De Petronas Towers, Chinatown en Little India, apen/kakkerlakken/ratten die iets te dicht bij komen, vreemde dingen eten bij eetstalletjes op straat, aangestaard worden omdat je er enorm/blond/blank/toeristisch uitziet, langs de smerige rivier die door de stad kronkelt lopen, naar de imam luisteren die maar door blijft ratelen bij de moskee die we bezochten ('I like talking to girls!' Sure...), rondlopen in de enorme shopping malls met alleen maar Westerse merken (en niets kunnen kopen omdat je weet dat je rugtas zwaarder en zwaarder wordt): onze drie dagen in KL vlogen voorbij.

Onze volgende stop was Malakka, een historische stad ten zuiden van de hoofdstad, waar we per bus heen wilden. Met het woord 'toerist' op je hoofd geschreven werden we direct aangesproken en was de rit per touringcar vrij snel geregeld, en na een rit vantwee uur namen we de volgende boemelbus richting het centrum van Malakka. Midden op de dag met 15 kilo op je rug door de enorme hitte van de stad lopen is wellicht de minder leuke kant van backpacken, maar nadat we voor 14 ringit (iets meer dan 3 euro) in een nogal rommelig maar gezellig guesthouse vlakbij het centrum vonden en een uurtje later met andere mensen uit het hostel bij een restaurant enorm veel 'satay' (jep, hier ook stokjes met vlees en vis dieje in een grote pot pinda-saus kookt) aten voor enorm weinig geld, ben je het gevoel van je zweterige middagtocht al weer vergeten.

Melakka is een super leuke stad, die niet heel groot is maar waar genoeg dingen te doen zijn. Onze tweede avond had de eigenaar van het hostel iedereen van fietsen voorzien, zodat we mee konden doen aan een 'bike ride' in de stad. Die tocht bleek de jaarlijkse fietsparade te zijn, om te vieren dat Melakka op de UNESCO werelderfgoedlijst staat, waar 300 nogal sportief uitziende mannen (en een enkele vrouwen handvol kinderen) aan mee deden. Daar sta je dan, met je zomerjurk en je fiets met mandje naast wielrenners met pakken, helmen en profi fietsen. Al vrij snel werden de nogal buitenlandse deelnemers van het hostel ontdekt, en waar eerst beleefd werd gevraag of mensen met je op de foto mochten, volgden steeds meer flitsende camera's en zelfs een offciële groepsfoto van de organisatie. 'Hello foreigners! Please follow all the rules and stay on the road. And don't worry, we won't kidnap you because you're beautifull!'. Met die gerustelling kon de 15 kilometer durende fietsparade beginnen, compleet met juichende mensen langs de kant, mannen die met extreem verbaasde blikken die naast je kwamen fietsen en afgezette snelwegen waar we over heen reden.

Ik moet bekennen dat ik, nakrap dan een week, al aardig in een vakantieritme begin te raken: ontbijten om 11 uur is prima, tussen de middag slapen moet haast wel omdat het zo warm is, en wat we morgen gaan doen, dat weten we nog niet. Wel weet ik dat het echt geweldig is hier, met heel veel nieuwe ervaringen, vriendelijke mensen along the way, heerlijk nieuw eten, een klimaat wat langzaam begint te wennen. Next stop: Taman Negara, het nationale park vanMaleisië wat heel mooi schijnt te zijn. Dat wordt drie dagen rondwandelentussen de spinnen en bloedzuigers met m'n mooiste outfit aan. Foto's volgen!

Een fijne vakantie allemaal, en ikhoud jullie op de hoogte! :)

Liefs,

Frederieke

Paula

Haa Freddie,
Yes!! Pas een weekje weg en nu al een goed verhaal om minstens een paar minuten van mijn stage-dag mee te vullen! Klinkt goed die exotische verhalen uit het verre oosten!
Wat ik me wel afvraag; als je lelijk was geweest, hadden de melakkers je wel gekidnapt? Wel een beetje dicriminerend hoor... gelukkig hoef jij daar dus niet bang voor te zijn.
Geniet van je trip, succes met de bloedzuigers & spinnen de komende dagen, en houd ons vooral op de hoogte van al jullie belevenissen! (minimaal een wekelijkse update lijkt mij zeer acceptabel)
Dikke kus, Birdie

Renske

Fred!
Woow!! Klinkt allemaal echt heel gaaf! Moet je nagaan dat je nog 5 weken hebt!! Alleen die bloedzuigers en spinnen.... you don't want that right?!? haha!have fun daar, enorm blond ding dat je bent!!!;)

kussjes

Myl

Hee schat,

Wauw wat bijzonder dat je gelijk de eerste dag al doorhebt dat je zooo ver weg bent. En wat kun je dat toch weer mooi op papier zetten....Weer een hoop nieuwe indrukken opdoen. Leuk! Geniet er van lief. Tot gauw!

Yenkim

Wieehieee klinkt echt fantastisch! Blijf maar lekker veel schrijven over alle avonturen die je daar meemaakt! Ontzettend veel plezier en geniet er van!

Dikke kus, Yen

Doe je ook een beetje voorzichtig? :)

Cath

Freddie!!!

Haha, weer eens wat anders dan Amerika! Klinkt echt als een hele bizarre maar super gave ervaring allemaal. Ik mis je natuurlijk wel thuis ;)
Succes en veel plezier alvast in het nationale park, kan je mooi voor boswachter oefenen hahaha
Zoals Paula al zei, blijf lekker typen en hou ons maar goed op de hoogte!

kusjeeeee

jeroen

Hoi Frederieke,

Leuk om je reis verhaal te lezen!
Corina en ik waren ca 14 jaar geleden ook in Maleisie en Thailand.
Een tip; Cameron High lands met de thee plantages; schitterend om te zien en vooral s ochtends als de zon opkomt en de mist nog in de rondom liggende jungle hangt!

Geniet ervan, wij vertrekken over 2 weken naar America voor onze trip.

ps 11 september post vakantie bbq met fam. de Wildt, uitnodiging volgt nog per mail.

Annemarie

lieve Fred,

mooie verhalen. het fietsverhaal deed me denken aan de keer dat ik in een lange turquoise jurk (in mijn eentje) fietste langs de kunst in Kenia met in elk dorp waar ik doorheen kwam een troepen kinderen achter me aan.

't is wel vakantie maar kunnen we iets meer geschiedenis en politiek in de blogs krijgen :)

hele fijne tijd daar

annemarie

Merel

Freddie! Wat klinkt dat allemaal leuk zeg!
Hier wat minder, zijn enorm ziek geworden, ziekenhuis geweest, nu aan duizend pillen maar wordt wel steeds beter.
Bollywood was hilarisch echt een ervaring! Nu proberen we eindelijk weg te komen uit deze vieze stad!
Geniet er van en ben benieuwd naar de fotos!

Liefs,

Merel