The land of comfort and the home of ease

Met een somber gezicht lees ik op de site van de Volkskrant dat Nederland zowat in een hittegolf zit. For your information: bij mij in Madison valt er af en toe nog sneeuw! Sinds ik een fiets heb, ben ik afgelopen weken vaak genoeg natgesneeuwd en geregend. Helaas nog geen voorjaarszon, maar dat weerhoudt mij er niet van om ijs te eten (een Wisconsin specialiteit) en alvast mijn zomerjurk te dragen. Weliswaar met een legging en laarzen...

Ik blijf me verbazen, zelfs na bijna 3 maanden, in het land van de gemakken. Wil je op zondagavond 11 uur warme chocolate chip of m&m cookies, maar heb je geen zin om de deur uit te gaan? Dan bel je gewoon Insomnia Late Night Cookie, die voor slechts 2 dollar bij je thuis komen met een geurende box vol warme koekjes. Kun je niet kiezen tussen je lesstof doornemen en sporten? Whatever, dan neem je gewoon je boeken mee en zet je die op de rand van je hometrainer, die naast twee waterfles houders, een radio-ontvanger en een ingebouwde tv dus ook een richel voor je boeken heeft. En heb je als gierige Hollander geen zin om een apart waterflesje te vragen bij je eten? Dan vraag je om een gratis watercup, waarmee je zo vaak mogelijk water (en als je daar geen zin in hebt stiekem soda) kunt bij vullen. The land of the free and the home of the braveblijfteen perfecte plek voor een half jaartje studeren!

Mijn semester hier is bijna afgelopen. Anders dan in Nederland stoppen de colleges op 15 mei, aangezien de universiteit vanaf juni tot augustus summer school aanbiedt. Dat betekent nog ongeveer 6 weken heel veel studeren, midterms maken, essays schrijven en onderzoek doen. Vandaar dat ik na springbreak nog even wat leuke feestjes en stapavonden heb ingebouwd, alvast als buffer voor de komende weken. Mijn fake id werkt in Madison trouwens minder soepel dan in de rest van het land. Op een normale zaterdagavond bij de deur van een club kijkt de jonge portier van de foto op Amy's rijbewijs naar mijn enigszins lijkende gezicht. Waar ik woon? Shit, ik weet haar adres niet meer! Met wat gebluf dat ik het echt ben en ‘dude, deze foto is van 2005!' gelukkig alsnog naar binnen gesneakt om een avondje heerlijk te dansen op Europese house. Gelukkig kom ik met mijn vervalste, verkreukelde kopietje van mijn paspoort wel overal binnen. En nog even en dan kan ik eindelijk een Goodbye Fake Id party houden als ik 21 word!

Maar aankomende tijd dus weer terug aan de studie, die overigens echt heel goed bevalt hier. Voor mijn geschiedeniscursus over de Holocaust ga ik een klein onderzoek doen in het archief in Madison. De Wisconsin Historical Society heeft een groot archief, zit centraal op de campus en schijnt ook toegankelijk te zijn voor studenten. Ik ga me aankomende week verder verdiepen ik wat ik precies ga doen, maar waarschijnlijk ga ik Duits materiaal, waaronder Nazi propaganda en correspondentie tussen Amerikaanse immigranten en hun familie in Duitsland onderzoeken. Wisconsin heeft een groot aantal Duitse inwoners, zowel vroege immigranten als vluchtelingen voor en tijdens de oorlog, dus is er veel materiaal beschikbaar. Ik kijk er naar uit om eindelijk eens iets praktisch te doen met een academische/historische studie in plaats van andermans onderzoeken door te werken en daar vervolgens een verslag over te schrijven.

Tenslotte heb ik besloten om na het semester nog verder door het land te gaan reizen! Veel internationale vrienden gaan naar huis en ook Amerikaanse studenten vertrekken vaak na het einde van het semester richting hun hometown, dus ik denk dat Madison vrij leeg is. Daarom ga ik waarschijnlijk met Lonneke richting het zuiden van de VS reizen! Er schijnt een trein van Chicago naar Memphis te gaan, een rit van 19 uur, voor het luttele bedrag van 90 dollar. Verder zitten we te denken aan New Orleans, Texas, Florida, Alabama en nog honderd andere steden en staten. Het zuiden van Amerika is het enige gedeelte van het continent waar ik me weinig bij voor kan stellen en nog nooit ben geweest, dus ik kan niet wachten om na 5 maanden Amerikaanse geschiedenis gestudeerd te hebben en intussen het oosten, westen en Midwest te hebben gezien, door te reizen naar Deep South. Wordt vervolgd...

Liefs, Frederieke

p.s. ik vind hetheerlijkop de hoogte te blijven van jullie levens, dus blijf die mails/reacties sturen :)

Reacties

Reacties

Epie

Hee lieve Fre,
Gelukkig heb je onschuldige (min of meer) blauwe oogjes! Anders was je met die Fake Id echt niet weggekomen.
Leuke berichtjes heb je trouwens de afgelopen tijd geplaatst. Ik raas er altijd doorheen. In Nederland kun je ook wel columns gaan schrijven!
Hier thuis gaat het verder goed. Redelijk zonnig enzo:D
En wees gerust; ik heb nog niet één keer je kledingkast geplunderd.
Succes met je onderzoekje binnenkort. Nu is het ook voor mij hoogtijd om het studiemateriaal in te duiken!
XX

pien

he fred,
super leuk om al die foto's te bekijken.
ben je ook echt in alcatraz geweest. Nu ik de rock heb gezien lijkt me dat echt vet!! Succes met je onderzoek en het studeren op je hometrainer!!
xx

oompje

Ha Fred,

leuk om te lezen. Scheelt een hoop vertellen als je terug komt.
Hier gaat alles gewoon door. Iris zit in de 3e, moet goed haar best doen om over te gaan. Martijn in de brugklas en die moet er ook meer voor doen dan op de lagere school. Joost freeweelt nog lekker en heeft veel tijd om te tennissen. Dat doet hij trouwens uitstekend nog steeds. Volg zijn ontwikkeling maar op www.joostdewildt.nl en reageer maar dat vind hij leuk!
Ik doe ook leuke dingen; net een nieuw magazine uitgegeven en veel interessante opdrachten. Ingrid werkt en zorgt. Kortom life goes on.
Oma Nell komt wat vaker langs, fijn en gezellig. Ze mist opa wel, maar is ook sterk en probeert de draad op te pakken. Bel er maar af en toe voor 1 cent!
tot mails Jan Erik

Paula

Hee Fredseltje!!
Aaahhh I'm so jealous!! Ik zit hier in de letterenbieb zogenaamd te studeren terwijl ik stiekem de reisverhalen van jou en mn zus (die stinkerd zit in Nieuw-Zeeland at the moment) en dan kan ik alleen maar denken; 'aarrgghhh waarom zit ik hier in Utrecht & niet in één of andere coole stad waar je voor slechts 2 dollar Insomnia Late night cookies kunt bestellen??' Haha te mooi!
Jammer dat we met de jc niet op je goodbye to je fake id-party kunnen zijn, ik hoop dat je een hoop lieve mensen om je heen hebt die dat wel kunnen!
En dat onderzoek over de Holocaust lijkt me interessant, zou ik graag willen lezen als je het af hebt!
Nou mop, have fun en succes met alles, tot over 2 maanden!
Liefs!

margreet de wit

He lieve Fre,

Mijn complimenten over je schrijfstijl, het is heerlijk over je te lezen.Ik krijg wel erg de indruk dat je je daar wel heeel erg thuis voelt. Leuk om dat te merken dat je het zo naar je zin hebt.
Ja, hier zijn de verhalen natuurlijk niet zo boeiend als bij jou, maar toch....we hadden afgelopen weekend weer ons instructieweekend ( niet in de regen deze keer) en het was geweldig, echt, een heerlijke sfeer en leuke nieuwe mensen erbij!! Tja, klinkt raar maar vond het toch jammer dat je er niet bij was.
Maar... we hebben er weer zin in! En dat komt ook door het lentegevoel, want dat blijft toch elke keer weer heel bijzonder in ons landje.
Helaas komen ze hier op het platteland ons niet verwennen met allerlei lekkernijen dus neem ik maar gewoon zelf even een biertje uit de koelkast. Nou meid, we proosten op jou, heb nog een prachtige tijd, geniet van alle nieuwe ervaringen en de contacten!! lieve groeten van de koefjes, Margreet

Myl

Fre die is weer terug ole ole!! :P

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!