"This is history!"

20-01-09

Voor me staat een vrouw met een rode fleecetrui en een doorzichtig zakje met koekjes. Ze knikt met haar hoofd bij iedere zin die Barack Obama uitspreekt. Ik ben op de campus en volg de inauguratie van Obama als 44ste president van de Verenigde Staten live op CNN. Vanochtend verbaasde ik me al over de beelden van de mensenmassa die naar Washington toe stroomde. Ook hier op de campus is de opwinding voelbaar: wanneer ik het eerste hoorcollege voor Amerikaanse geschiedenis binnenloop, zegt de docente dat iedereen vrij is om naar de inaugurele rede te gaan kijken. 'This is history!', roept ze uit wanneer iedereen het lokaal uitloopt.

Ik heb mijn eerste collegedagen achter de rug. Ik ben van plan om hier drie geschiedenis vakken te gaan volgen: Europese geschiedenis van 1815 - 1991, Amerikaanse geschiedenis van de burgeroorlog tot nu en hopelijk kan ik nog een vak over de geschiedenis van Soviet Rusland volgen. Helaas is het gebouw waar ik meestal les heb nog erger dan het er aan de buitenkant uit ziet: het heeft lage plafonds, enorme zuigende airco's en het is slecht geventileerd. Het idee dat ik hier een 5 maanden bijna iedere dag college heb maakt me een beetje benauwd. Net als in Nederland bestaan vakken hier ook uit hoorcolleges en werkgroepen. Enig verschil is dat werkgroepen hier een stuk kleiner zijn en discussions heten, wat inhoudt dat je echt mee moet doen en bij moet blijven met je stof. Ik heb nog niet heel veel mensen ontmoet op een paar bepukkelde eerstejaars na, maar dat komt hopelijk nog.

Gelukkig zijn er ook genoeg leuke dingen om te doen naast studeren. Ik hoop dat ik toegelaten wordt voor het BRIDGE programma, wat Amerikaanse en internationale studenten koppelt zodat je een soort buddy hebt om leuke dingen mee te doen. Het lijkt me een goeie manier om de Amerikaanse cultuur beter te leren kennen. De meiden van de intro zijn leuk gezelschap: gisteravond zijn we uit eten geweest en vanmiddag hebben we samen gelunched. Ook met Lou als roomie is het heel gezellig, en langzamerhand kom ik ook steeds meer mensen tegen in het appartement.

In Utrecht is het de normaalste zaak van de wereld om een boek te vinden in de bibliotheek, de bus te nemen naar de stad of een kopieerkaart te kopen. Hier duurt het uitzoeken van dat soort zaken wat langer, maar nadat ik vandaag twee keer verkeerd ben gereden met de bus, weet ik ieder geval welke ik niét moet hebben. Gelukkig zijn de mensen hier heel aardig en behulpzaam, schijnt de zon (tot nu toe) iedere dag en heb ik nog genoeg geld om mijn rekening (hoewel die 188 dollar aan boeken er wel inhakte), dus ik blijf hier nog wel even.

Als laatste: ik woon op Room 518,1402 Regent Street, 53711 Madison, Wisconsin. Mijn nieuwe Amerikaanse telefoonnummer is (1) 608 338 9062.

Take care! X

p.s. 3 updates in een week is wellicht wat veel, dus ik ga het even wat rustiger aan doen met mijn reisblog ;)

Reacties

Reacties

Annemarie

lieve Fred,
nee hoor, we willen drie verhalen per week, minstens. Hoe is de stemming onder je medestudenten? Zijn de meesten pro-Obama?
Iedereen die ik vandaag tegenkwam had naar de inaugurele rede van Obama gekeken. Zelfs een gebaar - een vuist maken en openen - was genoeg om te laten zien dat je gekeken had.

Hoe zit het met die foto's op je website?
Heeft het zin te doneren om dan alle hoeken van je appartement en al je nieuwe vrienden te kunnen zien?
liefs
Annemarie

Dirk-Jan

Hey Hey,
Wat kan je leuk schrijven :), ook ik bn van mening dat 3 updates per week niet overdreven veel is. Al denk ik wel dat je naarmate je meer je draai vindt, meer pukkelvrije mensen ontmoet en het qua studie drukker krijgt. Het moeilijker zal worden om de tijd (en zin) te vinden om Nederland realtime op de hoogte te houden van je belevenissen. Daarom promoveer ik mijzelf maar even tot motivatiegoeroe (kan er ook maar 1 zijn die zoiets zegt hè fred). En zeg ik je dat wij hier wel degelijk zitten te wachten op meer verhalen van jou vanuit Obamaland. Hey, ik hoop dat je wat kan wennen aan je verschrikkelijke nieuwe schoolgebouw. (stoot je hoofd niet aan het plafond) en ik wacht op je volgende verhaaltje.(met foto's).
Liefs Dirk-Jan

Ps. Die $188 aan boeken, is misschien niet genoeg om de amerikaanse economie er weer bovenop te krijgen. So keep spending miss wisconsin! =x=

Renée

Hee fret!! Wat leuk te horen dat je je nu al zo vermaakt! De paar foto's zagen er ook leuk uit en koud maar zo te horen heb jij daar al wat mooie laarzen en een jas voor gekocht. Ik ga morgen de allerlaatste dingetjes doen in mijn kamer en dan trek ik echt mijn nieuwe huisje in, ook spannend dus! Verder ben ik druk met orienteren op master, rechtswinkel werken en van alles. Meis ik blijf je verhalen uiteraard lezen en nogmaals geniet van Amerika voor je het weet is het voorbij! Liefs arnie haha! X

Marit

Hee Fre!
Wat leuk om jouw verhalen te lezen! Volgens mij begin je het al aardig naar je zin te krijgen en een leventje op te bouwen daar! Super! Leuke vakken volg je volgens mij ook! Ben wel benieuwd naar nog meer foto'tjes! :)
Pff met mij gaat het weer wat beter, nadat ik ziek was geweest ten tijde dat KLM af moest! Erg zuur! En zeker dat ik 70 min op het CIM heb zitten printen en stressen en dus door die piep computers te laat was. Uiteindelijk heb ik het persoonlijk bij Ivo ingeleverd.. Nu maar hopen of mijn 2,6 voor het tentamen te compenseren valt..... Haha ja jij doet het toch heel wat beter! Je mag trots op jezelf zijn!
Nou meis, geniet er nog van! Ik lees al je verhalen! Leuk studie ontwijkend gedrag! ;)
Liefs uit Utrecht! X

opa jacobs

Hallo Frederieke,dat is een heel leuke reactie,jamer van dat slechte gebouw,lage plafonds,e.d.bedenk bij de historie,dat nieuw Amsterdam door de Nederlanders is gesticht,en de slaven die we er heen gebracht hebben,de groetjes vab Oma,en gauw tot weder horen,oja een leuke kamer heb je.Opa Freek doeeeeee.

Mylène

Fretje! How are you doin? Het gaat dus goed met je in dat oh-zo-koude-Wisconsin! Een geruststelling, het is zelfs in Florida waar ik zat nu -5, in Celcius! Ja Fret, in Celsius! Ik hoorde gister al van Fem, dat het verschil in Fahrenheit en Celcius behoorlijk op het verkeerde been heeft gezet! Dat moet vast schrikken zijn geweest toen je uit het vliegtuig kwam en het ineens veeeeel kouder was dan je had verwacht ;)!

Verder, zo gaaf dat je bij de inauguratie v de nieuwe president bent geweest! Zo heb ik de verkiezingen mee kunnen maken en jij nu dit! Definitely History ;)!

Ook echt cool dat jullie zo BRIDGE programma hebben! Mijn eerste reactie was, 'Ohnee, Fret gaat ze toch niet aan dat serieuze kaarten wagen?' Na het Nordic Walken moet het niet gekker worden ;)! Maar nee, dit moet je zeker doen! Ik heb het ook gedaan en je wordt gewoon NOG meer betrokken bij het 'echte' studentenleven! Wanneer weet je of je bent toegelaten? Hou me op de hoogte he!

Haha, over je 3 verhalen per week! Ik had het idd ook in het begin....je maakt al ZOveel mee dat je wilt blijven schrijven! Maar zoals ik hierboven al las, over een paar maandjes wordt het steeeeds lastiger om je ertoe te zetten! Je zult dan je foto's nagaan van 'wat heb ik ook alweer gedaan EN ... waar zal ik over gaan schrijven! Want je gaat zoveel gave momenten meemaken! En je komt uiteindelijk terug met een enorme ervaring waar je met tevredenheid op terug kan kijken! Maar...daar moet je NU nog niet aan denken....

Fret, ga genieten en maak er een top tijd van!

Dikke kus

P.s. mis je nu al ;)!

jan erik

Ha Fred,

niet zeuren over dat gebouw en de bus. Je bent net als je zus. Die zeurt en schrijft verhalen over wandelen met Prada. Nee hoor grapje. Ik vind het heel dapper van je dat je deze uitdaging bent aangegaan en hoop dat je het goed blijft maken. Weblog maar een beetje als je tijd hebt of als je ons allemaal enorm mist. Liefs van alle de Wildtjes van de Sweelinckplein.

Anna

Ik geloof dat het wel weer eens tijd wordt voor een nieuw berichtje :D!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!